۱۳۹۳ اسفند ۲۵, دوشنبه

طریقه شناخت عسل خالص از عسل تقلبی

تشخیص عسل خالص از عسل تقلبی مشکل است و تنها راه درست برای تشخیص عسل خالص از تقلبی تست عسل در آزمایشگاه می باشد ولی در مواردی تشخیص آن از طرف افراد حرفه ای و کسانی که عسل را در وعده های غذایی خود دارند ممکن است 
اگر عسل از خصوصیتهای خاص استانداردهای كیفی قانونی خود تجاوز نماید، اكثراً تقلبهای ساده را می توان در آن مشاهده نمود. برای مثال مقدار ساكارز بالای 8 درصد نشان‌دهنده اضافه نمودن شكر ساده یا شكر چغندر قند یا شهد ذرت با اسید هیدرولیز شده به آن است .

-رس زدن به معنای رسوب کردن و کدر شدن عسل است. عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته‌نشین می‌شود و رس می‌زند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می‌شود و عسل مانند روغن نباتی سفت مي شود. و باید اضافه کرد که رس کردن و یا شکرک زدن عسل دلیل بر نامرغوب بودن آن نیست بلکه عسل خالص عسلی است که رس می کند .

-تفاوت آن با شكرك زدن كه در مربا ايجاد می‌شود اين است كه بلورهاي عسل رس زده خيلي ريز تر از بلورهاي مرباي شكرك زده مي باشد.

- اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعتحل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص کمتری برخوردار است

- عسل طبيعي به سرعت در دهان آب مي شود و پس از مصرف ايجاد انرژي مي كند، در حالي كه عسل غيرطبيعي طعم آبنبات مي دهد.

-اگر مقداری عسل طبیعی را در یک لیوان آب سرد بریزید، می‌بینید که عسل کاملا حالت چسبندگی خود را حفظ می‌کند و خیلی سخت و دیر در آب سرد حل می‌شود اما عسل تقلبی سریع در آب حل می‌شود.

-برخی افراد، میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه، و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کنند، ولی باید توجه داشت که این روش ها دقیق و مطمئن نیستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر